Hoe het allemaal begon...

Na de oorlog krijgt Mic Dumont van enkele sympathisanten, waarbij de gebroeders Loones en Emile Riga, de opdracht om opnieuw zeilwagens en woopies te bouwen. Terzelfdertijd ontstaat een embryo van club die vanaf 1949 in de Belgische Federatie vertegenwoordigd wordt door Riga. Honore Loones en zijn vrienden stichtten de Sand Yacht Club van Oostduinkerke (SYCOD) in 1950.

Riga wordt er de eerste voorzitter van, zijn dochter Therese is secretaris. Na het overlijden van Riga wordt Julien Ferrand in 1952 voorzitter. Daniel Peremans volgt hem op. Als hij nadien opnieuw voorzitter is, richt Ferrand samen met Georges Dorne en Gerard Rappelet lessen in voor de jongeren, waaronder ook de zonen van Honore Loones. De federatie reikt brevetten uit, de jeugd is geestdriftig en enkelen worden uitstekende piloten. Ferrand sterft in 1966.

Zijn opvolger is Bernard Steverlinck die aan de SYCOD verscheidene V.4 schenkt; deze worden ter beschikking gesteld van Geryl die sedert 1960 de verhuring van de zeilwagens hervat heeft. Hij bouwde tesamen met Michel Comeyn vijf driewielzeilwagens met 11 m2 zeil. Later bouwde hij nog een twaalftal DN's o.a. voor de familie Houtsaeger en Loones. Georges Ameele maakte het beslag voor die zeilwagens. In 1969 heeft het SYCOD een eigen clubhuis. Erik Bouchery, de toenmalige voorzitter, riep de "2-daagse van Oostduinkerke" in het leven, die de ruime belangstelling van het buitenland geniet.

Dankzij de pioniers Denis en Mic Dumont, dank zij Riga en de hulp van Honore Loones en zijn vrienden, heeft de zeilwagen recht van bestaan verworven in Oostduinkerke. De 10de Europese kampioenschappen waren de bekroning van die inzet. Het SYCOD kende toen een paar rustige jaren. In 1974 kwam een nieuw bestuur in de club onder leiding van Jan Jonckheere. Het ledenaantal steeg van 35 naar 140. De activiteiten werden uitgebreid. Strandzeilen wordt meestal beoefend van september tot en met juni. In juli en augustus wordt er gezeild op zee: windsurfing, catamaran en zwaardboten.

De SYCOD-piloten worden aangemoedigd om aan de wedstrijden deel te nemen. Na enkele jaren kreeg de club een regatta-team bestaande uit: Jan Vercammen, Ludger Klaphecke, Jozef Driesang, Heino Scharwey, Guy Van den Daele, Francis Callens, Jan Jonckheere, Martin Schipper en Etienne Rampelbergs. De 2de wereld en 18e Europese kampioenschappen in 1980 waren een voltreffer: naast 9 Europese landen waren er ook deelnemers uit Oman, Qatar en Nieuw-Zeeland. H. Sharwey leidde met grote authoriteit de wedstrijden. De wereldbekende SYCOD-piloot Jan Vercammen eindigde 4de. Na enkele jaren van groei bereikt het ledenaantal 260. Vooral catamaranzeilers vinden hun weg naar het SYCOD. Deze zeilers gaan 's winters de clubzeilwagens benutten.